LAMBDA JUTIKLIS: MAŽIAU DŪMŲ, DAUGIAU GALIOS

Lambda jutikliai leidžia užtikrinti nepertraukiamą NOx katalizatoriaus apsaugą ir regeneravimą.

„Bosch“ lambda jutikliai naudojami visų dydžių komercinėse transporto priemonėse

Profesionaliai naudojamas, per metus 120 000 km nuvažiuojantis, 40 tonų sunkvežimis su dyzeliniu didelio darbinio tūrio varikliu yra transporto priemone, kurios išmetamų teršalų kiekiui sumažinti reikia profesionalių sprendimų.

Nepaisant to, šių sunkvežimių reikia kasdieniam tiekimui užtikrinti. Todėl jie naudoja efektyvias technologijas, kurios sumažina degalų sąnaudas bei išmetamų teršalų kiekį. „Bosch“ yra žinoma, kaip mažas sąnaudas užtikrinančių įpurškimo sistemų ir išmetamųjų dujų apdorojimo sistemos „Denoxtronic“ kūrėja ir gamintoja. Jau 40 metų 1976-aisiais  „Bosch“ išrasti lambda jutikliai mažina neigiamą variklių poveikį supančiai aplinkai.

Katalizatoriai ir lambda jutikliai –neatskiriamos šiuolaikinių komercinių transporto priemonių dalys

Joks kitas transporto priemonės komponentas neturi tokios didelės įtakos „švariam važiavimui“, kaip lambda jutiklis. Be jo praktiškai neįmanoma įsivaizduoti šiuolaikinių sunkvežimių.   Jis labai svarbus todėl, kad lambda valdymas dyzeliniuose varikliuose užtikrina įvairius privalumus. Jis leidžia maždaug 50 % sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį „Euro 4“ sistemose ir padeda išvengti dūmijimo greitėjant. Be to, pagerėja variklio apsauga (neper-traukiama apsauga) ir supaprastėja NOX mažinančių katalizatorių darbo strategija.

Poveikis sunkvežimiuose. Plačiajuosčiai lambda jutikliai

Daugumoje komercinių transporto priemonių, kuriose veikia klasikinei lieso degalų mišinio su oro pertekliumi koncepcijai pritaikyti dyzeliniai varikliai, yra naudojami plačiajuosčiai jutikliai. Šio tipo iš cirkonio pagamintą lambda jutiklį „Bosch“ pristatė 1994 metais.

Mažos degalų sąnaudos ir nedidelis išmetamų teršalų kiekis

Šiais laikais nepertraukiamai veikiantiems lambda jutikliams tenka didžiulės apkrovos. Nepaisant to, nepriekaištingai veikiantis lambda jutiklis yra būtina komercinės transporto priemonės variklio patikimo veikimo ir tuo pačiu mažų degalų sąnaudų bei nedidelio išmetamųjų teršalų kiekio sąlyga. Tai mažas, bet labai svarbus komponentas. Dėl lambda jutiklių

sunkvežimių gamintojai gali įvykdyti išmetamųjų teršalų standartų reikalavimus ir pelningai naudoti šiuolaikiškas komercines transporto priemones.

Lambda technologija. Galimybių išnaudojimas

Nors „Bosch“ jau turėjo tinkamas naudoti technologijas, tačiau lambda jutiklių kūrimas tapo išbandymų ir sunkumų keliu. Jau 1968 m. deguonies koeficientui matuoti akumuliatorių gamyboje „Bosch“ naudojo išlydyto švino technologiją, t. y. technologiją, kurią buvo galima pritaikyti ir kitais tikslais. Kai 1970 m. JAV aplinkos apsaugos institucijos paskelbė naujus išmetamųjų teršalų standartus, „Bosch“ pradėjo bandymus su degalų mišinį kontroliuojančiais lambda jutikliais. Karščiui atsparios keramikos gamyba jau buvo žinoma iš uždegimo žvakių gamybos ir tai leido „Bosch“ panaudoti tinkamas medžiagas. Nepaisant visko, šiuos jutiklius veikia išmetamosios dujos, kurių temperatūra siekia iki 1 000 °C.

Ilgas kelias iki serijinės gamybos

Pirmieji bandomi jutikliai išlaikydavo ne ilgiau kaip valandą. Kai 1971 m. rudenį buvo bandomi pirmieji savos gamybos jutikliai, dėl šiluminių problemų laboratoriniai prototipai sugesdavo jau po dviejų valandų. Pakankamai ilgai neištverdavo net naudojami elektrodai. Tolimesnis kūrimas buvo išbandymų ir sunkumų kelias. 1975 m. jutikliai pasiekė 250 valandų tarnavimo trukmę, kuri atitiko 20 000 km nuvažiuotą atstumą.

Nuo sėkmingos serijinės gamybos pradžios iki 1 milijardo lambda jutiklių jubiliejaus

1976 m. JAV rinkoje pasirodė pirmieji automobiliai („Volvo“ 240/260) su „Bosch“ lambda jutikliu. Dabar, praėjus 40 metų, „Bosch“ pagamino daugiau kaip milijardą lambda jutiklių. Keli milijonai lambda jutiklių savo darbą visame pasaulyje atlieka su kiekvienu komercinių transporto priemonių nuvažiuotu kilometru.

Šiandien – planariniai lambda jutikliai

Iki šiol deguonies kiekį tiesiniu būdu plačiose ribose matuoja planariniai plačiajuosčiai jutikliai. Jie taip pat naudojami dyzeliniuose varikliuose. Be to, šie varikliai turi NOX ir dalelių jutiklius, kurie taip pat pagaminti naudojant keramikos technologiją.

Sunkvežimiams skirti „Bosch“ lambda jutikliai

„Bosch“ tiekia platų lambda jutiklių asortimentą, kuris leidžia užtikrinti aukštas komercinėse transporto priemonėse naudojamų variklių eksploatacines savybes.