Besiplečianti elektrinių automobilių rinka daugelį įmonių savininkų verčia susimąstyti apie tai, kad jau atėjo laikas elektrinius automobilius įvesti ir į savo įmonės flotilę. Šiame straipsnyje atsakysime į keletą klausimų, susijusių su elektrinio automobilio eksploatacija įmonėje, o taip pat nurodysime, į ką verta atkreipti dėmesį norint įsigyti elektrinį komercinį automobilį.
Elektrinių automobilių ir jų įkrovimo infrastruktūros tema šiandien daugeliui vis dar yra naujovė. Nors žiniasklaidoje apie tai kalbama išties daug, realybėje retai su tuo susiduriame. Daugelyje Lietuvos miestų vis dar nėra nei vieno įkrovimo taško, o keliuose sunku sutikti elektrinį komercinį automobilį. Nepaisant fakto, kad įkrovimo infrastruktūra Lietuvoje nėra labai išvystyta, komercinio automobilio su elektrine pavara eksploatacija nėra beprasmė. Be skirtingai suprantamų ekologinių aspektų bei krypčių, verta apsvarstyti alternatyvą, kurią suteikia elektrinis komercinis automobilis. Šiandien rinkoje yra pasiekiami keli modeliai, o jų eksploatacinės išlaidos gali būti gerokai mažesnės, palyginti su vidaus degimo variklius turinčiais automobiliais. Svarbiausia, gerai viską apskaičiuoti.
Elektrinis komercinis automobilis – rinkos pasiūla
Šiuo metu yra pasiekiami keli komerciniai elektromobiliai, pvz., „Citroen Berlingo Electric“, „Renault Kangoo ZE“ arba „Nissan eNV200“. Visi šie modeliai užtikrina talpą, panašią į atitikmenis su vidaus degimo varikliais, tačiau žemiau išsidėstęs svorio centras pastebimai pagerina transporto priemonės važiavimo kokybę. Verta pastebėti, kad akumuliatoriai, montuojami šiuose automobiliuose (ypač „Renault“ ir „Nissan“), savo talpa prilygsta akumuliatoriams, montuojamiems lengvuosiuose elektriniuose automobiliuose, o jų rida realiai siekia apie 200 km.
Krovimas įmonėje – kiek kainuoja pakrauti elektrinį komercinį automobilį?
Neverta pasikliauti vien krovimo taškais, kurių jūsų mieste gali ir nebūti. Net ir turint tik vieną elektrinį automobilį, verta pasirūpinti nuosavu įrenginiu ir įkrauti automobilį savarankiškai – tai pigiausias ir patogiausias būdas. Be to, ne daugelis žino, kad pakanka vienos stovėjimo vietos „prie tvoros“ bei krovimo įrenginio su GSM ryšiu, kad iš tokios investicijos būtų galima uždirbti. Prie vieno iš krovimo tinklų galima prijungti ir kitus vartotojus, kurie susimokėtų už įkrovimo paslaugą.
Sklando daugybė mitų apie elektrinio automobilio eksploatacijos kainą. Kai kurie tvirtina, kad 100 km atstumo įveikimas gali kainuoti net iki 2 EUR, o elektromobilių priešininkai teigia, kad važiavimo kaina yra aukštesnė, palyginti su tradiciniais automobiliais vidaus degimo varikliu, ir elektrinių automobilių naudojimas visiškai neapsimoka. Verta žinoti, kad elektros energijos kaina – tai ne tik platinimo ir pardavimo kaštai. Naudinga tiksliau susipažinti su periodine sąskaita už elektros energiją ir išanalizuoti visus mokesčius. Elektros energijos kainą sudaro keli papildomi mokesčiai: nuolatinis ir kintamas, kuris priklauso nuo suvartotų kilovatvalandžių [kWh] skaičiaus. Taip pat būtina atsižvelgti į galimą papildomą mokestį už prijungimo galios padidinimą. Reikia įvertinti, kad komercinis automobilis dažniausiai važiuos pakrautas, todėl suvartos daugiau energijos. Dėl to gamintojų deklaruojamos ridos nėra tikslios. Situaciją rinkoje šiek tiek pagerino perėjimas nuo NEDC prie WLTP normos, kuri susiaurino gamintojams galimybę pakelti ridos ribas.
Nuo ko pradėti, norint įsigyti elektrinį komercinį automobilį?
Daugelis įmonės klientų, rinkdamiesi įrenginį, klausia apie greitą įkrovimą. Vis dėlto prieš pasirenkant įkrovimo stotelę, būtina patikrinti prieinamą prijungimo galią [kW], priskirtą konkrečiam pastatui. Gerai apgalvotame versle ši galia nedaug aukštesnė, nei anksčiau buvo naudojama dirbtuvėse arba gamybos bare. Jei paaiškės, kad galia yra nepakankama, reikia kreiptis dėl jos padidinimo. Dauguma pastatų turi 3 fazių elektros tinklą, tačiau daugelis elektromobilių dar neturi trifazio krovimo galimybės ir naudoja tik 1 fazę. Tuomet pagrindinis klausimas yra maksimali srovė, kurią galime išnaudoti. Nepriklausomai nuo to, kokia galia trifaziame tinkle bus pasiekiama bei kokios galios įkrovimo įrenginį nusipirksite, labai svarbi yra automobilio vidinio įkroviklio galia. Dėl to perkant krovimo įrenginį, verta pasirinkti pigesnį, tačiau pritaikytą maksimaliai galiai.
Į ką verta atkreipti dėmesį?
Dauguma verslininkų siekia tiksliai apskaičiuoti naujo komercinio automobilio kainą, stengdamiesi įvertinti visas dedamąsias. Dėl žinomų priežasčių automobilių gamintojai suteikia ne daug laiko klientų mokymui, susijusiam su automobilio tarnavimo laikotarpio pailginimu. Statistiškai apskaičiuota varančiųjų akumuliatorių paketų garantija apima tam tikras sąlygas – dažniausiai jos ribojamos 100-150 tūkstančių kilometrų rida arba kelių metų laikotarpiu. Tačiau garantija leidžia dalinę paketo talpos degradaciją, pvz., „SoH“ – 80 %. „State of Heath“ – tai parametras, kuris nurodo aktualios talpos procentinę vertę, palyginti su pradine 100 % talpa, tad garantija gali įvertinti automobilio ridos sumažėjimą 20 %, pvz., iš kataloge nurodytų 200 km iki 160 km, o taip, deja, dažniausiai atsitinka, kai nesirūpiname kuo ir kaip krauname automobilį. Be abejo, „sveikiausias“ energijos papildymo metodas – tai krovimo galios ribojimas ir kuo retesnis DC greito krovimo įrenginių naudojimas. Elektrinė transporto priemonė įkraunama žema galia per visą naktį ir apdairiai eksploatuojama, gali atlaikyti net kelis šimtus tūkstančių kilometrų, o to pasiekti šiuo metu gaminamoms transporto priemonėms su vidaus degimo varikliais praktiškai neįmanoma.
Elektromobilumas bendrovėje „Inter Cars“
„Inter Cars“ siūlo platų asortimentą elektromobilumui: virš 200 prekių, tarp kurių rasite visų tipų įkrovimo kabelius, nešiojamus įkrovimo įrenginius bei prie sienos tvirtinamus įrenginius. Asortimente turime įrenginius, kuriais įkrausite bet kurį rinkoje esantį lengvąjį ar komercinį elektrinį automobilį. Pasiūla apima tokių gamintojų, kaip „CirControl“, „Enelion“, „Keba“ arba „Schneider Electric“ įrenginius. Tiems, kurie neturi galimybės įrenginį pritvirtinti prie sienos, siūlome įrenginius su kabeliais „NRGkick“. Jie turi pasirenkamus maitinimo adapterius, todėl gali būti tiesiogiai maitinami iš standartinių vienfazių arba trifazių lizdų ir aptarnauja galią iki net 22 kW AC!